Onze klant Radar was geïnteresseerd in Robotic Process Automation (RPA) om interne processen te verbeteren en zo ook een antwoord te hebben op de krappe arbeidsmarkt. Want door de workload te delen met ‘robots’ kunnen medewerkers meer focussen op de kern van hun job. Dat wil ook zeggen dat er geen extra talent aangenomen moet worden en een lange en moeilijke zoektocht op de arbeidsmarkt uitgespaard blijft.
Na gesprekken met diverse partijen koos Radar voor een samenwerking met Sparke & Keane. Waarom? Wij boden aan om de interesse te vertalen in een aantal concrete vragen die we samen met de eindgebruikers gaan beantwoorden. Goed voor het begrip en het draagvlak op de werkvloer: de plek waar de daadwerkelijke transitie gaat plaatsvinden. Pas daarna volgt het besluit of Radar daadwerkelijk RPA gaat toepassen. Stap voor stap dus!
Of RPA de beste oplossing voor Radar is wordt beantwoord aan de hand van de volgende vragen:
Indien de bovenstaande vragen positief worden beantwoord:
Met deze missie is onze senior expert aan de slag gegaan met 15 medewerkers van Radar. Met een tijdsbeslag van zo'n 3 werkdagen per medewerker zijn Lean workshops en werksessie gehouden. Hierin werd spelenderwijs de werking van RPA helder en zijn meteen de meest geschikte processen voor robotisering blootgelegd èn meteen ook welke niet. Tijdens de werksessies zijn een aantal "quick-win-robots" gebouwd. Het enthousiasme en draagvlak groeide per sessie.
Onder begeleiding van onze senior expert hebben de medewerkers de vragen van het management kunnen beantwoorden. Vervolgens hebben het management en de medewerkers geconcludeerd dat er twee vervolgstappen worden gezet:
Een mooi voorbeeld hoe onze stap voor stap aanpak en betrokkenheid van jouw medewerkers leidt tot draagvlak en daarmee een duurzame en doeltreffende versnelling.