Jilly-Ann als Interim Finance Manager in Canada voor een succesvolle transitie
Voor Hendrix Genetics, een wereldwijde speler in animal breeding die streeft naar innovatieve en duurzame oplossingen om te voldoen aan de groeiende wereldwijde vraag naar voedsel, kreeg Jilly-Ann de opdracht om in Canada het verschil te maken. Hoe? Door een deel van het finance team los te koppelen van het bestaande Shared Service Center en een nieuw team op te bouwen op een nieuwe locatie. Deze opdracht was bijzonder uitdagend, niet alleen vanwege de fysieke verhuizing maar ook vanwege de noodzaak om een volledig nieuw team samen te stellen. Nu houden Sparke & Keaners wel van een uitdaging en maken ze graag complexe zaken simpel. Daarmee was deze opdracht op het lijf van Jilly-Ann geschreven.
De doelstellingen waren duidelijk, en urgent: de kwaliteit van de rapportering moest worden verbeterd om daarmee het vertrouwen in de finance functie te kunnen herstellen. Dit was een flinke uitdaging, waarbij alle facetten van de finance functie moesten worden opgepakt. Van het optimaliseren van kernprocessen zoals het maandafsluitingsproces, tot het implementeren van een specifiek ERP-systeem en het ontwikkelen van relevante managementrapportages voor interne stakeholders.
Gedurende negen maanden reisde Jilly-Ann maandelijks naar Canada om een brug te slaan tussen het hoofdkantoor en het nieuw op te richten team. De regelmatige bezoeken maakten effectief stakeholder management mogelijk. Tijdens haar trips zat ze om tafel met interne stakeholders om de relatie tussen finance en de business te versterken en hield ze persoonlijke meetings met externe accountants, bankiers en belastingadviseurs. Bij terugkomst in Nederland zocht ze weer de verbinding op met het management en het hoofdkantoor.
Na negen maanden is de transitie succesvol afgerond. Nieuwe, efficiënte processen zijn geïmplementeerd, en bestaande processen gestroomlijnd. De periode-afsluiting werd verkort van een worst-in-class tijd van 12 dagen naar een best-in-class prestatie van slechts 4 dagen. Interne stakeholders hebben weer de beschikking over kwalitatieve relevante rapportages, en de externe controle werd zonder aanpassingen doorstaan. Het belangrijkste resultaat? Het team werd opgebouwd van nul naar vijf zelfstandige en gemotiveerde medewerkers die met plezier samenwerken.
Voor Jilly-Ann was deze opdracht de perfecte combinatie van hands-on operationele taken en managementverantwoordelijkheden binnen het MT. De vrijheid en het vertrouwen die ze van de opdrachtgever kreeg, creëerden de ideale omstandigheden waarin ze kon excelleren en haar leiderschapskwaliteiten verder kon ontwikkelen.
“Het is bijzonder prettig om met een interim Finance Manager van het kaliber van Jilly-Ann te werken. Haar professionaliteit en flexibiliteit zijn erg waardevol. Jilly-Ann benadert haar verantwoordelijkheden met een sterk gevoel van eigenaarschap en pakt zaken op een efficiënte en pragmatische wijze aan, zowel op operationeel niveau en als lid van het managementteam.” licht Wilbert Duijmelinck, Director of Finance bij Hendrix Genetics, toe.
Met haar pragmatische werkwijze heeft Jilly-Ann dus écht het verschil weten te maken als interim Finance & Control consultant. Na haar succes in Canada (en Nederland) leidde dit zelfs tot een nieuwe uitdaging in Nieuw-Zeeland – dat ook valt onder één van de 25 landen wereldwijd waar Hendrix Genetics opereert. Jilly-Ann zal de voortrekkersrol nemen in het finaliseren van een acquisitie en deze vervolgens integreren in de bestaande structuur. Een traject van een jaar waarbij ze wederom regelmatig in het vliegtuig zal zitten.
Een prachtige stap vooruit voor Hendrix Genetics én Jilly-Ann. Wil jij ook graag indrukwekkende stappen maken in de wereld van Finance & Control? Wij zoeken altijd nieuwe, gedreven professionals die een complexe uitdaging met beide handen aangrijpen!